středa 28. listopadu 2012

Náropa a Tilopa - nejvýznamnější Mistři tantry

Náropa se narodil v Bengálsku v roku 1016 a zemřel kolem roku 1100. Od jedenácti let studoval po tři roky buddhismus v Kašmíru. Po návratu se oženil a žil se svojí manželkou Nigumou po osm let. Poté se domluvili na rozvodu, aby mohl žít čistě duchovním životem. Z jeho ženy se stala jeho duchovní sestra, která založila vlastní řád Šangpa Kagjü.

 Poté Náropa opět zamířil do Kašmíru a Phullahari. V roce 1049 se zúčastnil velké náboženské a filozofické diskuse v Nálandě, kde byl úspěšný. To vedlo k tomu, že se stal opatem po dobu osmi let, než se své funkce vzdal a začal hledat Tilopu, který se mu zjevil ve vizi.

 Během hledání učitele putuje Tilopa hornatým terénem a překonává různá úskalí cesty. Tilopa se mu po cestě zjevuje v různých formách. Po dlouhém hledání Tilopu najde a slouží mu dvanáct let do jeho smrti.
Hlavní osou příběhu, který o Náropovi a Tilopovi sepsal Marpa Překladatel, student Náropy, je rozpoznávání dobrého a zlého, jako představy mysli. Tilopa například ve formě mrtvoly nabádá Náropu, aby ho shodil ze skáli a mohl tak pohodlně projít po úzké horské stezce.

 Kompletní příběh si můžete přečíst v žitovopisu  Náropa a Tilopa.  Pro ukázku ocitují část z textu:

"Když jsem se dalšího dne probudil, slunce svítilo jasem, který označoval příznivý den. Putoval jsem dál, až jsem uviděl muže, který nabodával svého otce na kůl a matku pak dusil v hnoji. Nahlas křičela: „Ó synu, proč to děláš, nebuď tak krutý!” 
Byl jsem šokovaný, co jsem viděl. Ale přemohl jsem svůj děs a zeptal se muže, jestli neviděl Tilopu. „Jak vidíš, moji rodiče jsou stále ještě naživu. Pomož mi dokonat dílo a poté ti řeknu, kterým směrem máš hledat Tilopu,” řekl muž. Měl ruce od krve a kopal do matky, která se snažila vyprostil z bahna a hnoje. 
Odmítl jsem mu v tom pomoci, načež si muž sedl do lotosové pozice. Vznesl se do povětří a levitujíce zazpíval: „Těžko se ti podaří najít gurua, když odmítáš zabít ty jedy, které pramení z tvých rodičů: lásku, vztahy, vzpomínky, city. Zítra mě potkáš jako žebráka.” Poté se muž rozložil v částečky světla a splynul se sluncem. 



Žádné komentáře:

Okomentovat